Bildredigeringsskolan 1 (Underexponerade bilder, vad göra?).

av Daniel Nordling
Underexponerade bilder är mycket svårt att göra något åt (Jag förutsätter att vi här tala om dia).

Försök att lätta upp bilden genom att flytta den grå triangeln i Nivåer/Levels.

Är bilden bara lite underexponerad brukar det gå att få någonting användbart med den här metoden.

Om däremot mörka partier i bilden börjar se ut så här...

...så är det ett tecken på att bilden är bortom möjligheterna med din bildläsare (scanner). Mönstret som framträder är bildläsarens eget brus.

Grundproblemet är att bildläsare har svårt att lysa upp och korrekt detektera informationen i mörka partier. Egenskapen att klara av mörka bilder definieras av bildläsarens d-värde, proffsutrustning har i allmänhet betydligt bättre d-värde än billigare bildläsare. Egentligen beskriver d-värdet hur stort kontrastomfång som bildläsaren klarar av, men det är vanligen mörka partier som ställer till mest problem.

Nu är det inte särskilt vanligt att tillverkare anger d-värdet på sin utrustning (undantag proffsutrustning), men vi kan ändå få ett gott hum om vad det kan vara då det finns ett direkt samband till bildläsarens färgdjup (som brukar anges i bitar, exempelvis 30 bitar).

Sambandet är följande: Bildläsarens TEORETISKA d-värde är log 2^(färgdjupet/3).

Bitar  Färgdjup
24     2,4    JPEG och TIFF
30     3,0
36     3,6    Diabild
40     4,0
48     4,8    48-bit TIFF

Observera att detta är teoretiska värden, bildläsaren kan uppge många bitars färgdjup men d-värdet i praktiken kan vara betydligt sämmre. Flatbäddsscanners är mycket sämre i det här fallet.

En annan viktig lärdom vi kan dra av detta är att våra vanligaste filformat faktiskt inte bibehåller all information som bildläsaren lyckades registrera!

Det är därför som det är av yttersta vikt att göra så mycket justeringar som möjligt i bildläsarprogrammet.

Ett alternativ kunde ha varit att spara bilden i ett filformat som bibehåller all information (ex. 48-bit TIFF), men det är ganska ovanligt att bildredigerings och bildläsarprogram stödjer detta ordentligt. Till och med PhotoShop har begränsad funktionalitet när man jobbar med 48 bitars färgdjup. (Vi får inte heller glömma att bilden blir dubbelt så stor.)

Så vad gör vi med våra underexponerade bilder:

Så mycket justeringar som möjligt görs i bildläsarprogrammet.

En bättre bildläsare kan ge bättre resultat.

I nästa lektion visar jag vad vi kan försöka göra med underexponerade bilder i PhotoShop, Bildredigerinsskolan 2 .


daniel@nordling.nu