2002-04-07 med NJM till Eskilstuna

av Daniel Nordling
Söndagen den 7 april 2002 arrangerade Nynäshamns Järnvägsmuseum en ångtågsresa till Eskilstuna. Resan dit gick från Stockholm C via Södertälje Hamn och Nyköping, hemresan gick via Strängnäs och Södertälje Syd Övre. På grund av en nedriven kontaktledning i Örebro blev det stora förseningar i Mälardalstrafiken vilket även påverkade ångtåget, som blev en halvtimme sent till Eskilstuna efter ett oplanerat möte med ett "här-och-där" tåg i Bälgviken. Till Stockholm C blev vi en timme sena efter att fått vänta på möte och förbigång vid samtliga mötesplatser längs Svealandsbanan. Ingen skugga faller dock på NJM som skötte arrangemanget oklanderligt. Tåget bestod av SJ B 1136, SJ Gsh 31378, SJ B6 3826, SJ B6 3828, NJM Q 1276 och SJ S17åf 25628.

A13.jpg
Ångtåget inväntar avgång på Stockholm C.

A14.jpg
Studie i ånga och sol.

A15.jpg
I Nyköping var det tretågsmöte, tyvärr försvann solen och himlen fylldes av snötunga moln.

A26.jpg
Ångtåget under uppehållet i Nyköping.

A27.jpg
Sörmlandskustens räddningstjänst var här för att släcka törsten hos B 1136.

A33.jpg A34.jpg
En fotokörning anordnades vid Harsjön, mellan Hälleforsnäs och Bälgviken.

A38.jpg B07.jpg B09.jpg B13.jpg B28.jpg
Väl framme i Eskilstuna gick ångtåget upp till lokstationen för klargörning inför hemresan.

B15.jpg
TGOJs personal hjälpte till vid växlingen med den radiostyrda TGOJ Z6 41.

B21.jpg
Framför lokstallet stod TGOJ Ma 406, 408 och 401. Även tåget med den nya provvagnen för stålämnen fanns här.

B30.jpg
Nedanför lokstallet hittade vi ett av SLs insatståg till Tumba som kört lite för långt. Den stiliga personalen poserade villigt, notera även ångloket i spegeln.

B33.jpg B34.jpg B35.jpg
Bakom lokstallet hittade vi ett antal avställda fordon (Ma, T43, Z65 och X21) i varierande grad av förfall.

B37.jpg
Här är ångtåget klart för hemresan, då den stora vändskivan är borttagen blir det backgång till Stockholm för B 1136.


daniel@nordling.nu