2003-07-16 C20F 2000, första dagen i trafik

av Daniel Nordling
Den 16 juli 2003 var det premiär för SL och Bombardiers nyutvecklade provvagn kallad C20F Inkognito. Vagnen är byggd med en helt ny teknik kallad FICAS, en vacuum-limmad kompositkonstruktion med synnerligen stor hållfasthet, med låg vikt och samtidigt med mycket tunna mått. Vagnen som också är utrustad med luftkonditionering kunde inte ha valt en bättre dag för sin premiär. Trots högsommarvärmen var det behagligt svalt inne i vagnen, den känns också mycket luftigare än tidigare C20 (kanske mest beroende på den större takhöjden) och var väl utrustad med hållstöttor. Det enda minustecknet var ett ganska högt buller från luftkonditioneringen, ett pris i alla fall jag är beredd att betala en dag som denna.

Järnvägsbild

Järnvägsbild

Järnvägsbild

Järnvägsbild

Järnvägsbild
På denna bild kan vi se att en del apparatlådor är öppet monterade på taket, till skillnad från tidigare C20 vagnar.

Järnvägsbild

Järnvägsbild
Även inredningen är annorlunda, med fler och enligt mitt tycke bättre hållstöttor. Den bredare mittgången gör även att det är lättare att röra sig i vagnen, jag provade även med betydligt fler resenärer i vagnen. De runda sakerna i taket är utblås för luftkonditioneringen. Jämför med bilden nedan (tagen vid ett annat tillfälle) på inredningen i en "vanlig" C20.

Järnvägsbild


daniel@nordling.nu